GINOP-6.2.3
A projekt tartalmának bemutatása:
A szakképzésben tanulók végzettség nélküli elhagyásának csökkentése és az alapkészségek fejlesztése érdekében
- helyzetértékelés,
- cselekvési terv kidolgozás,
- intézményfejlesztés,
- szakmai együttműködés,
- pedagógus továbbképzés,
- tanulói készségek és képességek fejlesztése,
- a képzés hatékonyságát növelő támogatások nyújtása,
- eszköz-és infrastruktúrafejlesztés.
Konzorciumi vezető:
- Szentannai Sámuel Középiskola és Kollégium
Konzorciumi tagok:
- Bethlen Gábor Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
- Székács Elemér Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
- Kétegyházai Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
- Széchenyi István Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
- Kenderesi Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Magyarországon a szakképzésben ma a lemorzsolódás mintegy 30%-os. Így kiemelt figyelmet kell fordítani a szakképzés minőségének, hatékonyságának és eredményességének javítására, a szakképzésben tanulók végzettségi szintjének növelésére és továbbtanulási esélyeik javítására.
A célok meghatározása:
- Célpiramis
- Korai iskolaelhagyók arányának csökkentése
- Intézmény fejlesztése
- Pedagógusok szakmai fejlesztése, fejlődése
- Projekt megvalósítása
A fent jelzett célrendszer elemeit a megvalósítandó tevékenységek által kívánjuk elérni, amelyek a következők.
Előkészítési tevékenységek:
- megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, amelynek részét képezi a konzorciumban résztvevő intézmények rendelkezésre álló humán és tárgyi infrastruktúra minőségi és mennyiségi felmérése,
- közbeszerzési szakértő alkalmazása.
Helyzetértékelési tevékenység:
- a pályázathoz benyújtandó Megvalósíthatósági Tanulmány részeként került kifejtésre.
Cselekvési terv kidolgozása:
- a projekt megkezdését követően GINOP-6.2.2-VEKOP-15 felhívásban meghatározott elvárások, alapelvek alapján kerül kidolgozásra.
Szakmai együttműködési tevékenység:
- együttműködési tevékenység kifejtése más nyertes Kedvezményezett intézményekkel,
- 5-10 főből álló szakértői munkacsoport létrehozása a cselekvési terv kidolgozására és az intézmények fejlesztésére.
Tanulói készségek és képességek fejlesztése:
- a 9. osztályos tanulók év eleji készségfelmérése és az egyedi fejlesztés mérése nyomon követése, módszertanának egyeztetése,
- az alapkészségek fejlesztése céljából tanulócsoportok kialakítása és működtetése,
- a központi projekt keretében kifejlesztésre kerülő tanulói készségek és képességek fejlődését nyomon követő mérésiértékelési rendszer alkalmazása,
- integrált neveléshez kapcsolódó intézményi felkészülés és tevékenységek.
Tanulói életpálya-építést szolgáló intézkedések:
- pályaválasztási tanácsadás, pályaszocializáció, pályaorientációs rendszerek kialakítása,
- pályaválasztási, pályaorientációs programok megvalósítása.
Intézményfejlesztési tevékenység:
- a cselekvési terv alapján intézményfejlesztési tevékenységek kidolgozása és végrehajtása a projektmegvalósítás időszakában,
- a kiemelt projekt keretében kidolgozott módszertanok adaptálása,
- az intézményfejlesztési tevékenységek intézményi monitorozása.
Pedagógus továbbképzések:
- humánerőforrás terv és továbbképzési terv kialakítása,
- a pedagógus munkakörben foglalkoztatott szakemberek folyamatos szakmai fejlődését szolgáló képzéseken, továbbképzéseken való részvételének biztosítása.
Eszköz- és infrastruktúrafejlesztések:
- a célok eléréséhez szükséges infrastrukturális és eszközfejlesztések meghatározása, megvalósítása,
- informatikai eszközök beszerzése.
Egyéb tevékenységek:
- projektmenedzsment tevékenység,
- projektmenedzser és pénzügyi vezető alkalmazása heti 30 órában 30 hónapon keresztül, továbbá projektasszisztens alkalmazása heti 5 órában 30 hónapon keresztül,
- szeretnénk alkalmazni egy fő szakmai vezetőt 30 hónapon keresztül heti 10 órában,
- kötelező nyilvánosság biztosítása a releváns útmutatónak megfelelően.
Választható tevékenységek:
- drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító tevékenységek,
- tehetséggondozó tevékenységek tanárok és tanulók számára,
- vállalkozói készség fejlesztését támogató tevékenységek.
A projekt tervezése során az alábbi célok kerültek meghatározásra:
- végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának csökkentése,
- korai jelzőrendszer kialakítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése céljából,
- beavatkozási módszertan kidolgozása, a lemorzsolódás megakadályozására,
- olyan módszertanok, programok kidolgozása, amely segíti a már lemorzsolódottak felzárkóztatását, visszatérését a munka, vagy az oktatás világába,
- szakképzés minőségének, hatékonyságának és eredményességének javítása, a tanulók eredményességének javítása érdekében,
- a diákok végzettségi szintjének növelése, továbbtanulók arányának emelése, amely következménye a lemorzsolódás csökkenése,
- szakemberek fejlesztése a következő terülteteken, annak érdekében, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók esélyeit javítsák, alap és kulcskompetenciáikat fejlesszék • szervezeti kultúra fejlesztése, • alapkészségek fejlesztésére alkalmas eszközrendszer fejlesztése,
- HÍD programban illetve a szakképzésben tanulók alapkészségeinek fejlesztése,
- szakképzés eredményesebbé tétele, - iskolai teljesítmény növelése,
- egész életen át tartó tanulásra való igény felkeltése,
- személyekhez igazodó, személyközpontú, az egyéni fejlesztést rendszerszerűen kezelő pedagógiai gyakorlat kialakítása és annak fenntartását szolgáló szakmai támogató rendszer működtetése,
- az életpálya-építés központba helyezése, a karrier tanácsadás és a pályaorientációs eszközök felhasználásával,
- kompetencia alapú program kialakítása, az alapkészségek és a releváns kulcskompetenciák eredményes, hatékony fejlesztése,
- modulrendszerű tananyag kialakítása, sok választható elemmel, rugalmas, az egyéni tanulási utakat támogató, a tehetséggondozást segítő, gyakorlati, tantermen kívüli, epochális, projekt alapon megszervezett képzési rendszer működtetése,
- megtartó képességük kialakítása és fejlesztése érdekében a kedvezményezett intézmények holisztikus, folyamatos fejlesztése, az intézmények, a tanárok, a vezetők megfontolt, pontos helyzetképen alapuló bevonásával, partnerközpontúságra és befogadó szemléletre támaszkodva,
- magas színvonalú, hatékony csoportmunka szervezése, annak érdekében, hogy a tanulók közötti tudásbeli különbség és kifejezőkészség tág határait felmérve, a hátrányos helyzetű, tanulásban lemaradt tanulók esélyegyenlőségét és fejlesztését meg lehessen valósítani a „Minden tanuló tehetséges” elv alapján,
- ágazatközi (pl. szociális, egészségügyi, ifjúsági, gazdasági, köznevelési, nonprofit stb.) együttműködések és partnerség kialakítása a hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása érdekében, - GINOP-6.2.2-VEKOP/15 és GINOP 6.2.4-VEKOP/16megvalósítóival történő szoros együttműködés
.